februari 23, 2012, 02:41:19

Auteur Topic: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'  (gelezen 1382 keer)

Offline Alice

• Opperdruif.
  • Jr. Member
  • **
  • ~ daydreamer
    • MSN Messenger - trompetfreak.alice93@live.nl
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'
« Gepost op: augustus 23, 2010, 12:21:08 »
AMSTERDAM - Reizigers met een ov-chipkaart verspillen jaarlijks miljoenen euro's doordat ze vergeten bij het uitstappen uit te checken. Dat concludeert het Nederlands Dagblad uit gegevens die de krant bij vervoerbedrijven heeft opgevraagd.

Als reizigers te veel hebben betaald, zouden ze slechts in een op de tien gevallen hun geld terugvragen. Toch stellen de vervoerbedrijven in de krant dat ze er zoals afgesproken niet aan verdienen. Dat zou komen doordat ze kosten maken om te veel betaald geld terug te betalen.
Alleen al in het Amsterdams openbaar vervoer vergeten reizigers iedere maand zo'n honderdduizend keer uit te checken. In Rotterdam gebeurde dat in maart vijftigduizend keer. Bij de NS wordt het uitchecken iedere maand 25 duizend keer vergeten.

Vier euro
Bij een rit met bus, tram of metro wordt bij het inchecken vier euro afgeschreven. Bij het uitchecken krijgt de reiziger dan het te veel betaalde geld terug. Bij de trein wordt op dezelfde manier twintig euro afgeschreven.
Het uitchecken wordt in hooguit twee procent van het aantal ritten met een ov-chipkaart vergeten. De verwachting is dat dit percentage daalt naarmate reizigers meer aan de kaart gewend raken.

Strippenkaart
In Rotterdam en Amsterdam wordt het uitchecken steeds minder vergeten, mede omdat er niet meer kan worden gereisd met een strippenkaart. Daardoor zien reizigers bijna altijd wel iemand anders uitchecken, zodat ze eraan worden herinnerd, legt een woordvoerder van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET in de krant uit.
© Novum

Herkennen jullie dit? Ik vind 't schandalig dat er zo geld wordt verdiend. Maar ergens vind ik het ook wel een beetje "eigen schuld, dikke bult".
It's a beautiful thing, when love gives you wings... ~

Offline x.Graceful Lady

• Sr. Member
  • moonlight densetsu x
    • MSN Messenger - x.gracefullady@live.nl
    • Bekijk profiel
Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2010, 14:05:07 »
Niks "eigen schuld". De vervoerbedrijven zoals RET, GVB of NS wel zeggen dat ze er niet rijker door worden, de reiziger wordt WEL armer. Dat klere ding is door onze strot gedouwd maar maakt het reizen in mijn ogen alleen maar moeilijker en duurder.

Offline Alice

• Opperdruif.
  • Jr. Member
  • **
  • ~ daydreamer
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2010, 14:38:01 »
Nou, je kunt toch wel in- en uitchecken? Eigenlijk vind ik het een beetje knullig om zoiets te vergeten.

Offline Elvira

• Sr. Member
  • The truth is worse.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2010, 14:43:39 »
Nou, het is niet altijd vergeten. Bij mij in de stad, en ik weet dat het ook andere steden is gebeurd, willen die knullige machines in de bus nog wel eens uitvallen. Dus als je incheckt is er nog niets aan de hand, maar ik heb al gezien dat mensen uitcheckten, de bus uitstapten, en zich toen pas realiseerde dat ze die toon niet hadden gehoord en dat de verbinding in dat kastje dus weer eens weg was gevallen. Enja, die stonden dus al buiten de bus, die ondertussen al begon te rijden. Dan kun je dus wel fluiten naar je geld.

Ik haat de OV-shitkaart. Echt, ik wil mijn papieren OV-kaart weer gewoon kunnen gebruiken. Veel minder problemen mee. Mijn OV-shitkaart kwam sowieso al veels te laat, en die chip hing er na 2 weken al half uit. Echt een prutding is het. Dus toen weer een nieuwe, daar weer een bijna een maand op moeten wachten, en nu zie je die chip ook al heel goed zitten. Ooh, en in die ene maand ging school gewoon door en voordat je die vervangende shitkaart hebt gekregen zijn ook alweer twee weken voorbij, dus twee weken heb ik mijn reiskosten zelf mogen betalen. Fijn he?

En dan heb ik het nog niet eens over de 'helpservice'. Na 1:06 uur aan de telefoon gehangen te hebben had ik nog steeds niemand gesproken, alleen een billig bandje gehoord wat na een tijdje zelfs uit leek te vallen. Dat leuke telefoontje heeft me toen ook klauwen vol geld gekost.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2010, 14:49:10 door Elvira »
Sometimes you have to let go to see if there was anything worth holding on to.
Now I know there wasn't.
I'll never look at you with more than amusement.
That's how pathetic you are.

Offline Mr.Bubbles

• Big Daddy
  • Administrator
  • Full Member
    • MSN Messenger - Rammstein.jack@gmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2010, 14:56:51 »
Mijn antwoord, zodra je 18 bent zo snel mogelijk een auto.
Ze willen zo graag dat meer mensen met het OV gaan om de files tegen te gaan, nou die ov-chip kaart helpt daar echt niet mee.

Offline Jolanda

• RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2010, 16:12:38 »
Eh, mij lijkt het eigenlijk het simpelste om mee te reizen. Ja, klopt, het is wennen, maar een beetje station bijvoorbeeld heeft bij iedere in- en uitgang poortjes staan. En in de bus word het ook gigantisch vaak omgeroepen. Vergeten vind ik inderdaad dus een beetje knullig.
Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, ik ben schizofreen en dat ben ik ook.

Offline Alice

• Opperdruif.
  • Jr. Member
  • **
  • ~ daydreamer
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2010, 16:29:58 »
Haha, nou ja, het OV levert zo zijn frustraties op. Dus dan worden mensen gevaarlijker in de omgang. Willen we dat? Mijn bus kwam net ook al vijf minuten te laat, potverdeurie.  (puh) Verder ben ik het met Jolanda eens, hehehe.

Offline Mvr.Zwarts

• Little Sister
  • RPG
  • Hero Member
  • A dirty mind is a joy forever
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2010, 16:45:58 »
Doe mij maar de strippenkaarten die ze hier in Brabant tot voor kort hadden: Zestig cent per rit, maakt niet uit hoe lang. Voor ouderen en kinderen (boven/onder de zoveel jaar) kostte het 30 cent. Lekker goedkoop en ook heel makkelijk ^^

Offline x.Graceful Lady

• Sr. Member
  • moonlight densetsu x
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2010, 18:30:05 »
Eh, mij lijkt het eigenlijk het simpelste om mee te reizen. Ja, klopt, het is wennen, maar een beetje station bijvoorbeeld heeft bij iedere in- en uitgang poortjes staan. En in de bus word het ook gigantisch vaak omgeroepen. Vergeten vind ik inderdaad dus een beetje knullig.

Een normaal abonnement was nog veel simpeler. Ik stopte het ding in mijn tas en ging gewoon in de bus of trein zitten. Just saying. Wat Elvira al zegt, dat systeem WERKT gewoon nog niet goed. Paaltjes doen het vaak gewoon niet. Ik heb echt niks tegen zo'n kaart, maar dit systeem is helemaal niks vergelen met andere kaarten in de wereld zoals de Oyster kaart in Londen.

http://www.chipinfo.nl/2010/02/20/dit-is-er-mis-met-de-ov-chip/ En in dit linkje staat zo ongeveer ALLES wat er mis is met die klere kaart. Ondertussen geniet ik van het gemak van mijn normale trajectkaart tot ik een OFail Chipkaart bij mn stufi krijg.

Offline Alice

• Opperdruif.
  • Jr. Member
  • **
  • ~ daydreamer
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2010, 18:34:26 »
Doe mij maar de strippenkaarten die ze hier in Brabant tot voor kort hadden: Zestig cent per rit, maakt niet uit hoe lang. Voor ouderen en kinderen (boven/onder de zoveel jaar) kostte het 30 cent. Lekker goedkoop en ook heel makkelijk ^^

Zestig cent per rit?! En hoe zit dat dan met die zones enzo?

Offline Mvr.Zwarts

• Little Sister
  • RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2010, 19:14:26 »
@ Alice: Als je zo'n strippenkaart gebruikte (je kon ook een gewone gebruiken, maar dan was je een stuk duurder uit) dan had je eigenlijk niets met zones te maken, omdat 't systeem met ritten rekende en niet met zones. Dus als je bijvoorbeeld een uur lang moet reizen met de bus naar je oma en dan weer een uur terug, dan was je in totaal maar 1,20 euro kwijt ^^

Offline Alice

• Opperdruif.
  • Jr. Member
  • **
  • ~ daydreamer
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2010, 19:32:38 »
Tjow. Dát is nog eens goedkoop. Dat wil ik ook! (A)

Offline Nightheat

• RPG
  • Full Member
  • an illusion resembling madness
    • Bekijk profiel
    • the memory of twisted love
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2010, 19:52:59 »
Ik vind die hele OV-chipkaart maar onzin. Voor studenten, oké. Maar mensen die eens even Amsterdam willen bezoeken zowat dwingen er een aan te schaffen vind ik echt achterlijk. Ikzelf woon in Limburg, en hier is dat ding nog niet zoveel in gebruik. Ik dus met mijn tante naar Amsterdam op bezoek bij familie, moesten we per se zo'n {woordwaarvoorikwpkrijg}ding aanschaffen, waar we ook nog eens geld voor mochten neerleggen. Serieus, sterf, OV-chipkaart.
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Offline MonsieurKenneth

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2010, 12:54:34 »
Ik haat die OV - Chipkaarten al, oke, ik moet ze zelf niet gebruiken maar echt serieus wat voor een irritant spul is dat wel niet. Is het niet veel makkelijker als ze gewoon zoals in België een Buzzypas kopen, je koopt een buzzypas (ik weet niet hoeveel die kost.) en dan kan je gewoon het hele jaar door de bus in en uitstappen wanneer je wilt, zonder tralalalie van inchecken en uitchecken.

Offline Mvr.Zwarts

• Little Sister
  • RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2010, 13:48:15 »
Heb gisteren voor 't eerst gebruik gemaakt van de OV-chipkaart, en ik moet zeggen dat 't me best meeviel. Er staat in de bus zo'n beetje overal aangegeven "VERGEET NIET UIT TE CHECKEN", dus zo snel vergeet je dat nou ook weer niet en 't is een stuk sneller dan wanneer je eerst nog een kaart moet laten stempelen of een kaartje moet kopen.
Dus als alles werkt (wat bij mij gisteren het geval was) dan vind ik het best een prettig systeem ^^
Maar om nou bussen en trams etc. alleen maar OV-chipkaart proof te maken, is ook weer niet zo handig. Want om als buitenlander of zo nou heel zo'n ding aan te schaffen is niet echt praktisch.

Offline Simone_xD

• RPG
  • Jr. Member
  • **
  • Love and Peace
    • MSN Messenger - simone.113@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 26, 2010, 16:56:45 »
Jaah, wij hebben zo'n stom muziekje met "beste OV-chipkaart reiziger. Check altijd uit, na het uitstappen." Dan is het echt heel dom als je dát dan vergeet XD

Offline x.Graceful Lady

• Sr. Member
  • moonlight densetsu x
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 27, 2010, 20:48:47 »
Ik haat die OV - Chipkaarten al, oke, ik moet ze zelf niet gebruiken maar echt serieus wat voor een irritant spul is dat wel niet. Is het niet veel makkelijker als ze gewoon zoals in België een Buzzypas kopen, je koopt een buzzypas (ik weet niet hoeveel die kost.) en dan kan je gewoon het hele jaar door de bus in en uitstappen wanneer je wilt, zonder tralalalie van inchecken en uitchecken.

Precies, alleen de bus. Het idee achter de OV Chipkaart is dat er een kaart is voor de bus, trein, metro en tram. Wat geen slecht idee is. De door jouw genoemde 'Buzzypas' is eigenlijk gewoon een busabonnement (althans dat denk ik) en is dus eigenlijk gewoon gelijk aan een abonnement hier. En van al die abonnementen willen ze dus af. Wat ze nog niet echt lukt. Groot gedeelte van de mensen die elke dag met mij in de trein zit reizen met een normale OV kaart. Behalve de studenten natuurlijk... ik krijg het ding pas in het tweede kwartaal van 2011. Jippie.

Offline Simone_xD

• RPG
  • Jr. Member
  • **
  • Love and Peace
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:11:28 »
Het gaat er niet sneller op. Het leid bij ons tot grote opstoppingen waardoor ik word plat gedrukt  (:). Die van ons werken niet altijd nee. (Synthus he...) Ik ben blij dat ik een jaarabonnement  heb.  (A)

Offline Jolanda

• RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:57:39 »
Die hebben wij hier ook, die treinen zijn in de spits zoiezo veel te krap. Je komt er amper in, je wordt er letterlijk in geplet :O.

Offline Simone_xD

• RPG
  • Jr. Member
  • **
  • Love and Peace
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2010, 17:37:35 »
Ja, en dan mis ik ALTIJD mijn bus  ;R

Offline Jolanda

• RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2010, 20:20:43 »
Zo erg is het bij ons nog niet, ik heb een vriendin, die moest vorig jaar altijd een bus nemen die krap aan 5 minuten na de aankomst van de trein vertrok. Moest ze het peron over en geloof me, dat is best wel veel voor een station hier in de omgeving, dan nog beneden de mensenmassa door zien te komen, maar het lukte haar wel altijd ><.

Offline Simone_xD

• RPG
  • Jr. Member
  • **
  • Love and Peace
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 01, 2010, 19:23:53 »
Respect voor haar.Dit lukt me niet zo vaak namelijk.

Offline lord taken1

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 07, 2010, 01:57:41 »
ik reis met een maandkaart
en heb altijd een strippenkaart bij mij(voor als ik mijn maandkaart kwijt ben)...

Maar die schijtkaart werkt nieteens goed.

dus dan zit ik in de problemen

Offline Nathalie

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger - nathalie.lamers@live.nl
    • Bekijk profiel
    • N-artish
« Reactie #23 Gepost op: januari 12, 2011, 15:22:06 »
Het is vaak niet eens een kwestie van 'vergeten uit te checken', maar niet kunnen uitchecken, omdat die paaltjes het niet doen, de kaart weer eens niet wordt gelezen, of dat soort onzin. Ik heb al minstens 10x niet kúnnen uitchecken omdat mijn pas het niet deed. En dan is het "vraag maar een nieuwe aan" en dan moet je dus drie weken zelf je trein betalen iedere dag. Ja hallo, dat kost me 150 euro. Dat had ik toen echt niet hoor. En dat krijg je ook echt niet terug. En wie zegt dat je nieuwe pas het dan wel doet? Het is onhandig. Je moet altijd naar een automaat om op te laden, kan niet vanaf internet ofzo. En het is een krom gedoe. Gewoon je papieren geplastificeerde pasje laten zien was zoveel makkelijker en fijner. Ik hou van strippenkaarten en gewone treinkaartjes. Er is echt nooit aan 'het volk' gevraagd of we een OVkaart willen. Ik denk dat het dan niet was gelukt. Voor oude mensen is het ook al niet handig, veel gaan nu gewoon niet meer met de trein/bus, uit angst het mis te doen en het is vréselijk gewoon. Weg met dat ding en heel (bijna heel dan...) nederland is weer blij.

Offline Jolanda

• RPG
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 13, 2011, 15:12:09 »
Wij gebruiken hem sinds kort ook thuis, en gisteren ben ik met mijn moeder naar het ziekenhuis in Enschede gereist. Prima, van Delden naar Hengelo reisen met Syntus en daar dus in- en uitchecken. Willen we vervolgens inchecken bij de ns, lukt het bij 3 poortjes niet. Ga me nu niet vertellen dat we er wel te weinig geld op hadden staan, op die van mij stond nog ruim 45 euro en die van mijn moeder meer dan 30. En we hielden de kaarten er voor zoals altijd en zoals bij die jongen die voor ons stond bij wie het wel lukte...

Op zich niks mis met dat ding, maar dan moet hij het wel doen.